2019. október 19. Szombat  ·  Eddigi látogatók: 1,580,979  ·  Online: 86
Vasi Magazin menü
Magazin archívum
2013.
01 
2010.
08 
2009.
05  12 
Keresés
Vasi Magazin ajánló
Díszmadár Magazin ajánló
Partnereink
Prospektus Nyomda Veszprém
[ Partnerek ]
Hírlevél
Linkajánló
Vasi Magazin - Cikkek  
     
 
GPS-alapú tájékoztatás - új autóbuszok. Papp Lászlót, a Vasi Volán Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük
Nyomtatható változat!

.

A Vasi Volán Zrt. a megye közlekedésének egyik főszereplője. Autóbuszaik évente több mint 14 millió km-t futnak, közel 24 millió utast szállítanak A cég jelentős fejlesztés előtt áll. Júniusban kapták meg az értesítést, miszerint 560 millió forint értékű EU pályázati támogatást nyertek fejlesztésekre. Ezen felül – terveik szerint – a járműpark is jelentősen megújul. Ezekről kérdeztük Papp László vezérigazgatót.
A valós idejű utastájékoztatás – mely a fejlesztés során megvalósul – lényege, hogy járműveink valós forgalmi adatai megjelennek az autóbusz-pályaudvarokon, és ez alapján tájékozódhat az utas – mondta a vezérigazgató. – A projekt keretében Körmenden megtörténik az autóbusz-állomás áthelyezése a vasútállomás mellé, és így létrejön egy korszerű intermodális közlekedési csomópont. Celldömölkön szilárd burkolatú parkolót, míg a környékbeli tíz településen váróhelyiségeket építünk ki. Egy elkészülő tanulmány pedig a térségben működő közúti és kötöttpályás szolgáltatók közlekedési szövetségben történő együttműködésének lehetséges megvalósulását fogja feltárni. Ez utóbbi azért is fontos, hiszen a nyugat-dunántúli régióban öt nagy közlekedési gazdasági szervezet működik.
Mit jelent a valós idejű tájékoztatás?
Nézzük egy példát. Szombathelyen, a Thököly úton vagy az Éhen Gyula téren helyi és helyközi járatok is megállnak. A valós idejű tájékoztatás szerint nemcsak a menetrend szerinti indulási/érkezési időpontok jelennek meg itt a táblán, hanem GPS-kapcsolat révén a tényleges érkezés időpontja is. Így egy-egy közlekedési akadály okozta késésről az utasok azonnal információt kapnak. A megállókban nem, de az autóbusz-állomásokon – vidéki városokban is – kiépül a tájékoztatási rendszer. A most megvalósuló beruházás megalapoz egy későbbi fejlesztést is, mely az elektronikus jegyrendszer majdani alkalmazását jelentheti. A buszokba mobil eszközök lesznek beépítve, így a leselejtezendő járművekből a rendszer könnyedén kerül át az új autóbuszokba. A rendszer az utasoknak nyújtott többletszolgáltatás mellett, megkönnyíti a forgalmi szakszolgálat munkáját is.
Hol tart most a pályázat?
A pályázat eredményének kihirdetése megtörtént, de a támogatási szerződés aláírására még nem került sor. Megkezdtük a közbeszerzési eljárás előkészítését. A pályázati pénzeket nem a ma, sokkal inkább a jövő számára kívánjuk hasznosítani. Figyelmeztetőek a közelmúlt országosan ismert rossz példái. A közbeszerzés sajátossága, hogy aki nem nyer, esetenként megtámadja az eljárást, hátráltatja a megvalósítást. Szakszerű, korrekt előkészítéssel szeretnénk mindennek elejét venni. A most rendelkezésre álló információk alapján a jövő év közepén már működhet a rendszer, és várhatóan erre az időpontra megépül Körmenden a buszállomás, illetve Celldömölk térségében a tíz váróhelyiség, valamint a parkoló is.
Milyen településeket érint még a fejlesztés?
A beruházás gyakorlatilag a megye egész területét érinti, ahol autóbusz-állomás működik, ott különösen látványos lesz a fejlesztés.
Említette a húszéves buszokat.
Szombathelyen a helyi járati közlekedést 2016. december 31-ig cégünk biztosítja, és ugyancsak 2016-ig érvényes a helyközi közösségi buszközlekedésre megkötött közszolgáltatási szerződésünk. Van tehát egy ismert felkészülési idő a piacnyitásra. A társaságnál úgy határozzuk meg a célokat, feladatokat, hogy 2016 nem egy folyamat végét, hanem a további működést biztosító eredményes pályázat előkészítésének határidejét jelentse. Mindehhez elkerülhetetlen a fejlesztés. Szombathelyen – a menetrend-racionalizálást követően – 35 busz biztosítja a helyi járatos közlekedést, és ebből jövőre már 21 jármű új lesz. A helyközi közlekedésben is kidolgoztuk a járműrekonstrukciós stratégiánkat. Ez alapján 2016-ig közel száz új autóbusz beszerzésére lesz szükség. Célunk az, hogy 2016-ra járműveink átlagéletkora hét év alatt legyen.
Hogyan finanszírozhatóak a tervek?
Az év első felében megnyílt egy járműrekonstrukcióra fordítható ötven milliárd forint összegű MFB forrás. Ez alapján – a többi volán társaságnál is megfogalmazódott – fejlesztési elképzelés, realitás. Mindig is törekedtünk arra, hogy lehetőség szerint, homogén, azonos típusú járműparkunk legyen, aminek a szervizelés, az alkatrészellátás célszerű biztosítása a kézenfekvő oka. A kötelező közbeszerzés nem teszi lehetővé, hogy a meglévőkkel azonos autóbusztípust válasszunk. Ugyanakkor, ahogy eddig, továbbra is minden tekintetben korrekt közbeszerzési eljárás során, tiszta piaci viszonyok között fogjuk kiválasztani a társaság számára a legjobb megoldást. Annak kimondottan örülök, hogy eddigi közbeszerzéseink során magyar gyártók adták a legelőnyösebb ajánlatokat.
Mi tette szükségesség a fejlesztést?
Ahogy említettem, 2016-ban pályázni kell a feladat ellátására, és akkor fontos feltétel lehet a járművek átlagéletkora, a szolgáltatás minősége. Ugyanakkor fontos szempont, hogy az emberek nagy csoportjának életminőségét közvetlenül érinti szolgáltatásunk, hiszen az életük része az autóbuszainkon való közlekedés. Ahhoz, hogy a közösségi közlekedés térvesztése tovább ne növekedjen, növelni kell a szolgáltatás színvonalát. Azok, akik leváltják a buszközlekedést, gépkocsiba ülnek, növelik a forgalmat, romlik útjaink állapota, miközben fokozódik a környezetszennyezés. Gondoljuk csak el, egy busz helyett azonos létszámot szállítva 20-40 gépkocsi is közlekedhet. Így rendkívül lényeges, hogy a közösségi közlekedés résztvevőit tartsuk meg minőségi kiszolgálással, és ebben nemcsak a járműpark, de a munkatársak tevékenysége is fontos. Az önkormányzatok esetenként jó példát mutatnak: Sárvár város egyik sikeres pályázatának eredményeként európai mércével is korszerű autóbusz-állomáson fogadhatjuk az ide érkezőket.
Milyen a szerepe a gépkocsivezetőknek?
Ők a társaság „frontemberei“, hiszen ők találkoznak az utasokkal, a róluk kialakult kép az egész társaság megítélésére hatással van. A feladatkörük jelentősen bővült az elmúlt évtizedben, nőtt a forgalom, így ezzel együtt a rájuk nehezedő stressz is. Képzésükre nem lehet elegendő energiát biztosítani. Munkájukat az utasok minősítik. A dicséretnek mindig nagyon örülök, de az esetleges panaszokat is minden alkalommal részletesen kivizsgáljuk. Közszolgáltatók vagyunk, így az aktuális közhangulat sajnos közvetlen hatással van a véleményalkotókra. Járműveink évente több mint 14 millió km-t futnak és közel 24 millió utast szállítanak, ami mellett a jogos panaszok száma elenyésző, de azt tartom, hogy egyetlen jogos kritika is pontosan eggyel több a szükségesnél.

 

Kámán Z.

 

Papp László (38) 2007-ben lett a VASI VOLÁN vezérigazgatója. Pályafutását 1994-ben közlekedésmérnökként kezdte első munkahelyén, a Vasi Volánnál, majd közgazdász és két humán egyetemi diplomát is szerzett. Két nyelvből van középfokú nyelvvizsgája. Büszke arra, hogy egy összetartó munkavállalói kollektíva vezetője lehet. Körmenden, a szülővárosában él, a sport elkötelezettje. Tíz évig kosárlabdázott, majd több mint 12 évig vezetett labdarúgó-mérkőzéseket. Elhivatottan és büszkén mutatja a dedikált, Kálmán Lászlóról készült könyvet. Meggyőződéssel vallja, hogy a sportnak felbecsülhetetlen nevelő hatása és összetartó ereje van, melynek pozitív hatásai az élet számtalan területén segítenek át az előttünk tornyosuló akadályokon.

« vissza oldal teteje Küldje el ismerősének
 
  2009 © MG Bt. · Minden jog fenntartva. 4brainz - webdesign & development | weboldalsablonok.hu